Friday, November 30, 2018

1-3: Pucuk Dicita Ulam Mendatang

Berita mak mahu pergi umrah adalah berita yang paling menggembirakan. Itu boleh jadi alasan aku bercuti tanpa gaji. Tengok samada aku boleh survive tanpa gaji bulanan.

Nasib baik aku memang tidak banyak komitmen kewangan. Bayaran bulanan cuma kereta Vios dan bayaran ansuran biasiswa Maybank sahaja.

Kenapa kena bayar biasiswa pula? Selepas graduasi, aku menunggu-nunggu tawaran kerja dari Maybank. Tetapi waktu itu ekonomi teruk. Bank pun sedang lepaskan orang. Mengambil pekerja baharu, seperti menunggu buah tak gugur.


Akhirnya aku dilamar suami, dan kami pun bernikah. Oleh kerana dia memang sudah bekerja di Melaka, tidaklah aku mahu berpisah jauh pula. Jadi keputusan yang baik ketika itu adalah tolak sahaja tawaran kerja dan bayar balik sahaja biasiswa yang diperolehi.

Bagus juga keputusan itu. Tidaklah aku terikat berkhidmat dengan Maybank. Bekerjalah aku di Melaka sebagai pensyarah di sebuah kolej swasta.


Gajinya pun tidaklah banyak. Bak kata budak hipster, seciput sahaja. Dek kerana gaji seciput, aku tidaklah pula rajin berbuat hutang dan membeli itu ini.

Rupanya satu demi satu keputusan kubuat dahulu, banyak hikmahnya. Alhamdulillah.

Aku sampaikan niat untuk bercuti tanpa gaji kepada mantan ketua unitku. Kasihan beliau. Sudahlah menunggu pegawai mengisi kekosongan jawatan sekian lama, apabila sudah diisi, mahu bercuti pula.

Tapi aku nekad. Mahu tunggu cuti bersalin 5 tahun tidaklah ketahuan bila masanya. Anakku baru setahun lebih waktu itu. Tidaklah aku mahu mengandung lagi ketika itu.

Peluang ini kalau tidak diambil sekarang, lama nanti akan datang lagi. Borang pun ku isi.

No comments:

Post a Comment