Thursday, November 29, 2018

1-1: Hijrah

Perjalanan dari Melaka ke Jitra terasa sungguh panjang. Terasa pemanduan suamiku sungguh perlahan dan jalan tidak berpenghujung.

Aku tidak tahu apa yang menantiku di Jitra nanti.

Seronokkah? Mudahkah?

Baru 4 bulan lepas,suami mengajak kami ke berpindah ke Kedah. Waktu itu aku rasa entah iya entahkan tidak. Selama ini aku mengajak beliau pindah keluar Merlimau pun cukup payah.

Setiap hari kutanya betulkah mahu berpindah? Jawapannya selamba, ya sahaja.

Sehinggalah aku terbaca mesejnya kepada rakan-rakan memberitahu perancangannya ini, nyatalah dia serius, bukan cobaan, bukan main-main.

Maka terpaksalah aku pun merancang juga. Pening juga kepala. Memanglah aku ramai sahabat di utara, tapi dari sudut bisnes, aku belum ada pasukan disana.

Rupanya rezeki memang rahsia Allah. Kita perlu berusaha, Allah akan aturkan segalanya. Perancangan Allah akan datang pada waktu dan ketika yang tepat.

Perlahan-lahan aku terkenang semua yang aku lalui. Sesungguhnya sepanjang hidup ini kita dipersiapkan untuk masa hadapan. Baik dan buruk sesuatu peristiwa, pasti ada hikmahnya.

Ku angkat muka dan pandang jalan di hadapan.

Hijrah, bukan mudah, tapi pasti ada ibrahnya.

No comments:

Post a Comment